مهدی طغیانی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، مهمترین مشکل در اقتصاد مقاومتی را نبود اعتقاد راسخ و اراده در برخی از مسئولین برای عمل به آن عنوان کرد و گفت: بایستی برنامه ای جامع برای آموزش اقتصادی در جامعه داشته باشیم و برای این کار باید در تمام دستگاه های آموزشی از جمله آموزش و پرورش بازنگری انجام دهیم.

به گزارش مشرق، مهدی طغیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و همچنین عضو هیئت علمی سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، ضمن تشریح راه های ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی، آموزش مادران و کودکان را در این حوزه ضروری دانست.

این استاد دانشگاه در تقسیم بندی دستگاه های مرتبط با فرهنگ، گفت: برای ترویج و آموزش فرهنگی مردم در حوزه های اقتصاد، یک سری از دستگاه های فرهنگی داریم که در این حوزه موظف هستند. یک سری از این دستگاه ها ماموریت های خاص دارند مثل آموزش و پرورش و یک سری دیگر دارای ماموریت های عام هستند مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و شورای فرهنگ عمومی.

وی در خصوص مشکل فرهنگ سازی گفت: برای مجموعه هایی که مخاطبانی با مشاغل و سنین و شئون مختلفی از مردم دارند، برنامه ای برای فرهنگ سازی و بهبود فرهنگی نداریم. رسانه باید برای تک تک مخاطبانش، برنامه جداگانه داشته باشد. این طور هم نباید باشد که برنامه یا فیلمی بسازیم به اسم اقتصاد مقاومتی بلکه اقتصاد مقاومتی بایستی یک لایه ای در همه برنامه های ما باشد.

طغیانی با اشاره به نقش مهم رسانه در فرهنگ سازی مردم، خاطرنشان کرد: برای مثال در زمان دفاع مقدس، سریالی از تلویزیون پخش می شد که زندگی فردی را روایت می کرد که در شرایطی سخت و دشوار زندگی می کرد؛ نکته حائز اهمیت در این برنامه این است که مردم در آن زمان شرایط خود را با آن فیلم می توانستند تطبیق دهند و از آن الگو بردارند.

وی حوزه آموزش اقتصادی به کودکان را نیز مهم دانشت و افزود: در حوزه کودکان نیز، برنامه های بسیاری وجود دارد که درقالب بازی و سرگرمی، آموزش اقتصادی داده می شود. اگر قصد فرهنگ سازی اقتصادی داریم، بایستی در تمام برنامه های صداو سیما، این مسال دیده شود. گاهی اوقات نیازی به این هم نیست که حتما برنامه ای را بسازیم و تولید کنیم بلکه کافی است انتخاب درستی از میان برنامه های فراوانی که تولید شده اند، داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به مردمی کردن تولیدات صداوسیما، تاکید کرد: حتما نباید صداوسیما برای مردم تولید کند و مردم نظاره گر باشند. باید از تولیدات خود مردم استفاده کرد. برخی از جوانان و نوجوانان در این حوزه فوق العاده اند. این باعث  می شود، زمانی که رسانه ملی با مشکلات مالی مواجه می شود، از تولیدات خوب، تهی نشود و بتواند با بحران مالی نیز، به روند خود ادامه دهد.

وی ضمن بیان اینکه فرهنگ سازی مختص دستگاه های فرهنگی نیست، گفت: به غیر از مسئولیت دستگاه های فرهنگی در حوزه اقتصاد مقاومتی، در تمام دستگاه های دیگر نیز ظرفیت فرهنگ سازی وجود دارد. در حال حاضر دوره هایی با عنوان ضمن خدمت در همه جا وجود دارد. یک بخشی از این آموزش ها می تواند به آموزش و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی اختصاص یابد که در برخی از دستگاه ها این اتفاق افتاده است.

مهدی طغیانی، مشکل اصلی در مواجهه با اقتصاد مقاومتی را اعتقادِ کامل نداشتن به آن دانست و گفت: همه از اقتصاد مقاومتی تعریف می کنند ولی تنها بخش هایی از سیاست ها را که خودشان قبول دارند اجرا می کنند و این را هم نمی گویند که ما بخشی از آن را قبول نداریم. در واقع مصداق آیه ” نومن ببعض و نکفر ببعض” هستند در حالی که بایستی آن را به صورت کامل اجرا کنند.

وی درباره اسناد بالادستی در حوزه آموزش فرهنگ اقتصادی گفت: به طور کلی جایگاه اسناد بالادستی به این شکل است که هر کسی که می خواهد کاری را انجام دهد، بایستی مطابق با این معیارها پیش برود. ما در نظام تعلیم و تربیت مان، سندی داریم به اسم سند تحول آموزش و پرورش که در سال ۹۰ رونمایی شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. اتفاقا در این سند تحت عنوان عرصه اقتصادی و حرفه این مساله را دیده است.

این استاد حوزه تربیت اقتصادی گفت: ما سند کلی برای فرهنگ اقتصاد مقاومتی نداریم و فقط بخشی از سند تحول به مباحث افتصادی اختصاص پیدا کرده است. در این سند گفته شده است که مسائل اقتصادی دیده شود اما وقی که پایه های مختلف را بررسی می کنیم، در هیچ مقطعی این مساله دیده نشده است. در واقع بایستی یک بار به طور کامل تمامی مقاطع مورد بازنگری از نظر این بحث قرار گیرد و عرصه اقتصادی را اعمال کند.

وی ضمن بیان اهمیت داشتن اراده در انجام کارها گفت: چه طور در زمانی که قصد کنترل رشد جمعیت را داشتیم، کتاب تنظیم خانواده در مجموعه آموزش عالی قرار گرفت ولی در حال حاضر که مساله ما اقتصاد مقاومتی است، ۲ واحد برای آموزش آن در این سال ها در نظام آموزش عالی نداریم؟ در واقع بایستی اقتصاد مقاومتی در تمام حوزه های آموزشی و فرهنگی، از آموزش و پرورش گرفته تا صداسیما و دانشگاه به مساله ما تبدیل شود.

طغیانی با اشاره به یکی از مشکلات اساسی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: برخی از مسئولین، اعتقاد راسخ به اقتصاد مقاومتی ندارند. لذا مقام معظم رهبری پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در نامه خود به رئیس جمهور گفتند که کسانی را در این حوزه بگذارید که به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته باشند و آن را اجرایی کنند.

وی درباره وظیفه مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در حوزه قانون گذاری، مجلس وظیفه دارد که بخشی از قوانین که مغایر با اقتصاد مقاومتی است را حذف کند و اصطلاحا تنقیح قوانین را انجام دهد و از آن طرف قوانینی را که در راستای اقتصاد مقاومتی مهجور مانده اند را پیگیری و نظارت کند. هر یک از دستگاه ها نیز بایستی ماموریت ها و وظایف خود را در راستای اقتصاد مقاومتی بازنگری کند و مورد تجدید نظر قرار دهد.

پژوهشگر حوزه تربیت اقتصادی درباره اهمیت آموزش به کودکان گفت: در حوزه فرهنگ سازی برای کودکان، آن چیزی که نیاز است که در کودکان به وجود بیاوریم، یک فکر منسجم است که در مواجهه با مسائل اقتصادی مختلف، درست رفتار کند. بایستی یک قالب فکری صحیح به کوکانمان منتقل کنیم. لازم نیست که به کودک‌مان تولید ملی و حمایت از کالای داخلی را یاد بدهیم ولی لازم است که یک مفاهیم دیگری را که نتیجه آن رفتارهای صحیح می شود را یاد دهیم.

وی درباره سازوکار آموزش اقتصادی به کودکان، گفت: همه این ها را نیز می توان از دین گرفت. اخلاقیات اقتصادی، احکام اقتصادی و عقاید اقتصادی دین را تبیین کنیم و آن را در جامعه ببریم. این مفاهیم باید در مهد کودک، رسانه و در بازی و کارتون بایستی دیده شود. اثرگذاری آن نیز خیلی زود خواهد بود چون بازخورد فکری آن ها در خانواده دیده می شود.

طغیانی درخصوص آموزش به زنان و مادران در حوزه اقتصادی گفت: در بحث زنان که شامل دو گروه خانه دار و شاغل می شود نیز بایستی برنامه داشته باشیم. در رسانه و هر جایی که می توان مجموعه ای از زنان را جمع کرد مثل مسجد یا کانون اولیا و مربیان بایستی مفاهیم اقتصادی را به آن ها آموزش داد. از آن جایی که زنان مدیر داخلی خانواده هستند و در خرید و مصرف خانواده نقش مهمی دارند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور را می توان به عنوان متولی این امر در نظر گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کودکان و مادران، نقش عمده ای در اصلاحات فرهنگی کشور دارند چراکه آینده کشور به آن ها وابسته است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس